2015. március 18., szerda

Szabályok 1. - Alapok

Akik nem ismernék a "Tűzzel-vassal" szabályrendszer eddigi történetét, azoknak gyorsan összefoglalom, amit mindenképpen érdemes róla tudni:

A WARGAMER nevű lengyel csapat fejleszti a szabályrendszert és készíti a 15 mm-es figurákat. Lengyelországban és manapság már a világban is egyre népszerűbb, nyüzsgő közösségi élettel, versenyekkel, rendezvényekkel.

A kezdetek 2005-re nyúlnak vissza, amikor is a srácok, akik nem csak wargame-esek, hanem hagyományőrzők is, a saját szórakoztatásukra készítettek egy elég komplikált és bonyolult szabályrendszert a XVII. századi csaták terepasztalon való újrajátszására. A Sienkiewicz műveiből is ismert korszak nagyon mozgalmas időszaka a lengyel történelemnek,  kozákok, svédek, törökök, tatárok, magyarok, Habsburg csapatok, oláhok, dánok, brandenburgiak, oroszok és a zsoldosokat is tekintve mondhatni valamennyi európai nemzet részt vett a Lengyel-Litván unió területén folytatott harcokban. A készítők méltán számíthattak az érintett országok wargame-es közösségeinek érdeklődésére is.

Miután a kezdeti nagyon összetett, táblázatok és különböző tényezők bogarászását igénylő játékot sikerült könnyen érthető, következetes, történelmileg megalapozott dinamikus rendszerré formálni kiadták lengyel nyelven és sikert arattak. A szabálykönyv tartalmas és gyönyörű volt, a figurák nem különben, gyorsan kialakult a szabályrendszer életben tartásához szükséges lengyel rajongói tábor.

2013-ban angolul is megjelent a szabálykönyv By Fire and Sword címen, hasonlóan igényes formában, a szabályok 3.25-ös verzióját és a lengyelül még külön kötetben megjelent Republic in Flames kiegészítőt is magában foglalva. Jelenleg már kapható az új Deluge című kiegészítő is angolul. Ezekről bővebben a későbbi bejegyzésekben olvashattok majd. Érdemes megjegyezni, hogy a szabálykönyv majdnem teljes változatát elérhetővé tették egy angol nyelvű pdf-ben az első kickstarter kampány résztvevőinek.


A játék 15 mm-es figurákhoz készült. Egy kör körülbelül 10-15 percnyi valós időt jelenít meg, egy figura 15-18 harcost, vagyis három talp, amin három figura van (összesen 9 figura) a valóságban 120-150 fős csapat. A játék metrikus rendszert használ, 1 cm nagyjából 10 lépésnek felel meg. A már rendelkezésre álló nagy figura választékkal nem nehéz betartani az "amit látsz, azt kapod elvet" (WYSIWYG) és egy nagyon hangulatos, látványos történelmi csatát játszani kifestett seregeinkkel, ahol minden nemzet serege más és más stílust képvisel (sőt egyes nemzeteken belül is akadnak komoly eltérések).

A játék 10 oldalú kockát használ, ami pozitívum azok számára, akik nem tudnak kibékülni a D6 korlátaival. 8-10 kockával már jól el lehet lenni, a kockákon felül szükség lesz a parancsok, a parancs pontok és az egységek állapotának, veszteségeinek megjelenítésére szolgáló jelzőkre.

A játék négy szinten játszható a jövőben, melyből jelenleg az első kettő elérhető:

I. szint: Csatározás - egy-két parancsnok által vezetett néhány egység oldalanként, a portya szettekből is ki lehet állítani, olyan 20 talp körüli erő már komolynak számít.

II. szint: Hadosztály - általában ezen a szinten csaptak össze a seregek, valamennyi fegyvernem bevetésre kerülhet, nagyjából 50 talpnyi sereg már elég hozzá. A szabálykönyv valamennyi szabályát alkalmazni lehet.

III. szint: Mezei hadsereg - jelentős csaták újrajátszását teszi lehetővé, kiegészítő szabályokkal, új egységekkel, az alkalmazható sereglisták és szabályok külön kiegészítőben kerülnek majd kiadásra.

IV. szint: Főhad - valóban epikus nagyságú csatákhoz, a jövőben kerül kiadásra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése